Uutiset

16.06.2019 klo 21:12

Aikuisten iltanuotiolla

Lippukunnan aikuiset jäsenet oli kutsuttu iltanuotiolle herkuttelemaan ja kuulemaan syksyn suunnitelmista koskien aikuisten toimintaa...

07.06.2019 klo 20:55

Vahva ja imukykyinen vuositarina

Moikka me ollaan tarpojavartio Vesikansasta, nimeltä : ”vahvat ja imukykyiset” yhdistelmädeluxevalomiekkaoravat....

06.06.2019 klo 16:50

Leon Lenksa 2019 Q&A

Vastaajina Maaret “Letti” Liljaniemi, HerQut, pinkki sarja 9. sija sekä Essi Lappalainen, Vauhtihyppyganaset, harmaa sarja 3....

06.06.2019 klo 16:30

Hirvenhiihtäjiä erämelonnan SM-kisoissa

KISAKERTOMUS ERAMELONNAN SM-KISAT 26.-27.5.2019 JOUKKUE: PARANOIDIT OPTIMISTIT JOHANNA SANOJA / JANNE...

25.04.2019 klo 11:44

Ryhmänjohtajia kaivataan!

Tämä toimintakausi alkaa hiljalleen olla paketissa, mutta katseita on siirretty jo tulevaan syksyyn. Syksyn johtajatilanne...
Paketointiohje

 

 
Lahjapaketointi Suomalaisessa Kirjakaupassa
 
 
Myymälään saapuminen, poistuminen ja tauot
Ø Tule myymälään sisään asiakasovista. Älä myöhästy.
Ø Mene kassalle ja kerro kuka olet ja miksi tulit.
o   Päällysvaatteet, reput jne. viedään myymälän henkilökunnan tiloihin. Myyjät neuvovat sinua
o   Vie vaatteet ja tule ripeästi takaisin paketointipisteeseen
Ø Työvuoron päätyttyä päällysvaatteet haetaan  ja poistutaan myymälästä myyjän näyttämästä ovesta.
Ø Työvaatetus ja ulkoasu pitää olla siisti. Mukavaa olisi jos käyttäisitte partiohuivia!
Ø Voit käydä tauolla kesken työvuoron vuorotellen. Yhdessä paketointipisteestä ei voi poistua. Kirjakauppa tarjoaa teille kahvia, teetä ja varmasti mehua tai glögiäkin löytyy lähempänä joulua jne. Omat eväät voit tietysti tuoda mukaan. Varastosta löytyy  WC joka on käytettävissä.
 
Lahjapaketointipiste ja tarvikkeet
Ø Paketointipiste sijaitsee myymälän ensimmäisessä kerroksessa pokkarihyllyn ja sisäänkäynnin vieressä.(Lahti Aleksi) ja kassan vieressä (Trio)
Ø Paketointipisteestä löytyy valmiina joka päivä paketointiin tarvittavat tarvikkeet
o   Lahjapaperia
o   Teippiä
o   Sakset
o   Lahjanarua
o   Suomalaisen Kirjakaupan sinettejä
o   Muovikasseja
o   Jos tarvikkeet loppuvat kesken työvuoron, pyydä heti lisää myyjältä
Ø Paketointi
o   Lahjapaperi
o   Lahjapaperi on isossa rullassa ja rulla on paketointipöydässä telineessä
o   Revi sopiva pala paperia rohkeasti telineen metallikappaleen avulla. Mitä nopeampi ja napakampi repäisy, sen parempi lopputulos
o   Paketoi lahja
o   Muista kääntää paperin reunat yhden kerran sisäänpäin, ennen teippaamista. Näin lopputulos on huoliteltu, siisti ja sievä
o   Laita paketin päälle Suomalaisen Kirjakaupan nauha ja sinetti
o   Kirjoja varten kannattaa heti vuoron alussa ja kesken vuoroa repiä valmiita paloja paperia. Tällöin paketointi on nopeampaa ja sujuvampaa, kun asiakasruuhka alkaa
o   Myös vuoron keskellä toinen voi repiä papereita valmiiksi, leikata nauhaa valmiiksi ja toinen paketoi jne.
Ø Kirjakaupassa paketoidaan vain Suomalaisen Kirjakaupan lahjapaperiin ja Suomalaisen Kirjakaupan tavalla. Kaikki asiakkaat eivät tästä ehkä pidä ja haluavat ehkä pakettinsa toisella tavalla. Silloin voit tarjota Suomalaisen Kirjakaupan paperia ja lahjanauhaa mukaan ja pyytää asiakasta kohteliaasti paketoimaan lahjat kotona
Ø Myymälästä voi myös ostaa muunlaista lahjapaperia ja nauhaa, mutta niihin emme myymälässä pakkaa asiakkaan lahjoja
Ø Hiljaisina hetkinä voi lahjapaperista tehdä valmiiksi rullia sekä leikata kahden kappaleen sinettilappuja, joita voi tarvittaessa antaa asiakkaalle mukaan, mikäli on esim. ruuhkaa.
 
Asiakaspalvelu
Ø Kaupan tärkein asia on ASIAKAS. Niin myös Suomalaisessa Kirjakapassa.
Ø Suomalaisessa Kirjakaupassa pyrimme AINA huomioimaan asiakkaan mahdollisimman hyvin ja kohteliaasti
o   Tervehdi aina asiakasta kun hän tulee paketointipisteeseen. Hei, Terve ja Moi ovat sopiva tervehdysmuotoja nuoremmille asiakkaille. Vanhemmille ihmisille sanotaan kohteliaasti Päivää.
o   Olet nuori ja sinulle sinuttelu on luontevaa ja sopivaa. On kuitenkin kohteliasta teititellä vanhempaa ihmistä. Esim. omat vanhempasi on jo kiva rajapyykki, heitä voi jo teititelläJ
o   Palvelutapahtuman lopussa tervehdi asiakasta kohteliaalla lopputervehdyksellä: hei hei, näkemiin jne. Jos vielä muistaisit sanoa Kiitos ja Tervetuloa uudelleen, olisi palvelutapahtuma täydellinen ja jättäisi asiakkaalle mukavan tunteen
o   Asiakas arvostaa myös seuraavia asioita:
§ Hänelle jutellaan mukavia. Voit paketoinnin lomassa kysyä kuinka joulun odotus sujuu, kenelle lahja tulee, haastella säästä jne. Ja varsinkin jos asiakas juttelee sinulle, vastaa kohteliaasti
§ Katso silmiin ja muista HYMY. Se on tärkein valttikorttisi!! Et yksinkertaisesti voi olla liian hymyilevä tai iloinen.
§ Mitä kohteliaampia olemme ja mitä paremmin huomioimme asiakasta, sen enemmän he laittelevat euroja rahalippaaseen
o   Jos eteesi tulee mitä tahansa ongelmia tai pulmia, käänny rohkeasti myyjän puoleen.
§ Paketoijan  tehtävä on hoitaa vain paketointia, sinun ei esim. tarvitse etsiä asiakkaalle tuotteita. Mutta jos tunnet myymälää, voit tietenkin neuvoa asiakasta, missä ovat pelit, tavarapuolen tuotteet jne.
§ Asiakkaat varmasti tulevat kysymään neuvoja, varsinkin kun lähempänä joulua ruuhkat ovat melkoiset. Vastaa kohteliaasti, että olette hoitamassa vain lahjapaketointia ja ohjaa ja pyydä asiakasta kääntymään muissa asioissa myyjien puoleen
o   Muistathan, että koko ajan käyttäydymme paketointipisteessä hyvin. Ei kikatella keskenään, ei jutskata kännykkään, ei lähetellä tekstiviestijä, ei juoda limua, ei syödä purkkaa jne. Eikä hoideta kaveruussuhteita työvuoron aikana.
 
Rahojen käsittely
Ø Kirjakauppa on varannut laatikon paketointipöydälle johon asiakas itse laittaa HALUAMANSA rahamäärään. Emme siis määrittele asiakkaalle mitään maksua. Maksu on vapaaehtoinen.
Ø Jos asiakas kysyy mitä paketointi maksaa, vastaa hänelle
o   Paketointimaksu on vapaaehtoinen. Suosittelemme pienissä ja keskikokoisissa paketeissa esim.1 € paketilta ja isommissa vähän enemmän esim. 1,50 € tai 2 € paketista
o   Olemme Lahden Lähdesiskoista, Hollolan Hirvenhiihtäjistä tai Lahden Katajaisista ja  keräämme rahaa xxx tarkoitukseen.
Ø Rahalipasta ei saa koskaan jättää "yksin" paketointipisteeseen.
Ø Valvo rahalipasta samalla kun hoidat paketointia.
Ø Päivän lopussa lipas annetaan kirjakaupan myyjälle, joka toimittaa lippaan myymälän kassakaappiin. Luota kirjakaupan myyjiin. Pääasia on, että päivän lopussa luovutat rahalaatikon myyjälle, et jätä sitä yksin paketointipisteeseen.
Ø Paketointipöydälle tulee lappu, jossa kerromme kuka paketointia hoitaa ja mihin tarkoitukseen rahat käytetään
 
 
Työvuorojen noudattaminen:
Ø On ehdottoman tärkeää, että työvuoroon tullaan ajoissa ja ollaan loppuun asti. Vain jos myyjä antaa luvan, voi vuorosta lähteä aikaisemmin pois
Ø Työvuoroja ei voi vaihdella. Kukaan ei hallitse vuorojen vaihtumista. Kirjakaupan henkilökunta ei ole vastuussa paketoinnin työvuorojen hoitumisesta.
Ø Jos sinulle tulee ihan ylitsepääsemätön este (esim. olet sairastunut) neuvottele lippukuntasi yhteyshenkilön kanssa kanssa, kuinka vuoro hoidetaan. Jos vuoroja ylipäätänsä joudutaan vaihtamaan, pitää vaihdosta ilmoittaa aina lippukunnan yhteyshenkilölle, joka hoitaa vuoronvaihdon ja ilmoittaa kirjakauppaan. Ilmoitusvelvollinen on se, joka ei päässyt alkuperäiseen vuoroon. 
 
Ja lopuksi
Ø Muista iloinen mieli. Älä turhaan jännitä. Osaat aivan varmasti hoitaa tämän homman ja TOSI HYVIN!!! Mitä enemmän jaksat hymyillä ja katsoa asiakasta silmiin, sen enemmän kassaan tulee rahaa. Asiakkaat pitävät valtavasti nuorista ihmisistä ja arvostavat suunnattomasti kohteliasta, huomioivaa ja reipasta otetta ja asennetta.
Ø ONNEA MATKAAN. Tehdään tästä hauska ja mieleenpainuva kokemus sekä itsellemme, että asiakkaille
 
Yhteystiedot:
 
Myymäläpäällikkö Anu Ilomaa 050 3115379
Myymälävastaava Seija Argillander (Lahti Aleksanterinkatu) 0503115380
Myymälävastaava Sirpa Karhu (Lahti Trio) 0503115233
Puhelin myymälään  Lahti Aleksanterinkatu 010 4055330
                                  Lahti Trio 010 4055340               
email: lahti.aleksanterinkatu@suomalainen.com
           lahti.trio@suomalainen.com
           anu.ilomaa(@)suomalainen.com

Takaisin